Tips til markedsføring
Kalendere
Vores Køge er en gratis kalender, hvor det er gratis at oprette en begivenhed. Du skal først oprette dig som bruger. Du kan også bruge kalenderen fra Køges turistorganisation, VisitKøge.
Du finder de 2 muligheder via links nedenfor.
- VORES Køge - Kalenderen for Køge. Du kan indtaste et nyt arrangement til kalenderen via linket: Opret en begivenhed via KultuNaut.
- VisitKøge aktivitetskalender - Køges aktivitetskalender.
Plakater og bannere
Er du arrangør af en koncert, en udstilling, et sportsevent eller lignende, så har du mulighed for at annoncere ved at hænge plakater op på udvalgte steder.
Der skal søges i hvert enkelt tilfælde.
Læs om reglerne: Bestemmelser for ophængning af plakater og bannere i det offentlige rum i Køge Kommune.
Banner i gågaden
Har du et arrangement i eller tæt på midtbyen, kan du søge om tilladelse til at opsætte bannere i gågaden.
Regler for plakater og bannere
Køge Kommune tillader blandt andet ikke opsætning af plakater og bannere:
- der reklamerer for kommercielt varesalg,
- i vejkryds og rundkørsler,
- på lægter eller lignende, som slås ned i vejrabat.
Plakater hos Køge Bibliotekerne
Hos Køge Bibliotekerne kan du få hængt A3 plakater på opslagstavlen. Plakaterne må ikke omhandle et kommercielt arrangement eller handle om varesalg. Ønsker du at vide mere, så kan du skrive til Ulla Christensen:
Lokalpresse
En god måde at få fortalt om dit arrangement på er ved at få det omtalt i aviser.
Send en pressemeddelelse til f.eks. lokalaviser og dagblade. Det gør du ved at sende en mail til redaktionen. Det er altid en god ide at følge op efterfølgende. Du finder adresserne nedenfor:
- Dagbladet Køge (tlf. 56 67 12 10): koege.red@sn.dk.
- Ugeavisen Køge (tlf. 56 65 10 05): uak.red@sn.dk.
- Vores Køge: Lokale historier fra 4600 Køge.
- Vores Borup: Lokale historier fra 4140 Borup.
Pressemeddelelse
Dette skal du huske:
- Rubrikken (overskriften)
Hvad handler historien om? (kun én linje, kun én historie) - Introduktion
Med to-tre linjer udbygger du rubrikken, dvs at du her skriver et ultrakort resumé af din historie. Husk at fremhæve det, der er nyt eller specielt. Har det en personlig vinkel? Hvilke konsekvenser har det for læserne? - Indhold
Her uddyber du din historie. Din tekst skal give svar på ”hv” spørgsmålene: hvad handler det om? Hvem berøres? Hvilke konsekvenser får det (for dem)? Hvorfor er det vigtigt/nødvendigt? Hvornår sker det? osv. 2-5 afsnit, der fortæller historien med flere detaljer. Medtag gerne citat(er) fra centrale personer.
Tænk på dine modtagere, når du skriver, og husk at din konklusion skal stå først, og at uddybningen af historien kommer længere nede i teksten. - Fakta
Evt. fakta / uddybende oplysninger, der fx har kildehenvisninger, tal osv. - Kontaktoplysninger
Titel, navn, telefon, e-mail. (vær sikker på, at kontaktpersonen er tilgængelig/kan kontaktes). Vedlæg meget gerne illustrationer (min. 180 dpi, 20-25 cm brede).
GDPR - samtykke
Regler for GDPR gør, at man skal bede om samtykke, hvis man bruger fotos af personer, der ses tæt på, så de er genkendelige. Vi henviser til Datatilsynet, deres materiale, og i tvivlstilfælde deres hotline:
Ring eller skriv til Datatilsynet: Tlf. 33 19 32 00 eller mailto: dt@datatilsynet.dk.
- Datatilsynet - vejledning om samtykke. På side 20 er en tjekliste, du kan bruge som rettesnor for om et samtykke er gyldigt efter databeskyttelsesforordningen.
- Datatilsynet - kontakt og hotline.
Billeder du gerne må dele
Hos Datatilsynet bringer de 3 eksempler på billeder, som du gerne må dele uden samtykke:
- Billeder af publikum til et show/en koncert.
- Billeder af besøgende i en zoologisk have, forlystelsespark, el.lign.
- Billeder taget af en fritidsklubs/forenings udfoldelse af aktiviteter (begivenheder, kampe, m.m.).
Samtykke
Du kan bede om samtykke mundtligt. Men det er dit ansvar senere at bevise, at du har fået samtykket. Derfor anbefaler Datatilsynet, at du får et skriftligt samtykke.
Du kan læse mere i Datatilsynets vejledning samt brug af billeder på internettet:
Her finder du både en skabelon til samtykkeerklæring og vejledning i at bruge den:
Gratis billeddatabase
Der findes flere billedbaser, hvor du kan søge og finde fotos gratis. Her nævnes 2 forskellige; LibreStock og Shutterstock.
LibreStock
I LibreStock kan du downloade gratis internationale billeder og bruge dem, som du ønsker.
- LibreStock samler billeder fra 43 forskellige sites – som du må bruge.
- De kalder det selv “high quality do-what-ever-you-want stock photos”.
- hvor mange: Knap 50.000.
- Pris og registrering: Helt gratis og kræver ingen registrering.
- Billederne er normalt uden licens og må bruges, ændres og manipuleres af alle – også til kommercielt brug. Husk dog altid at tjekke licensen – bare for at være sikker.
Du finder billedbasen her: Librestock Photos.
Shutterstock
Samme princip, som Librestock.
Du finder billedbasen her: Stockbilleder, fotos, vektorer, videoer og musik.
Sociale medier
- De sociale medier, herunder særligt Facebook er et godt værktøj til at sprede information om dit arrangement. Hvis du opretter en begivenhed på Facebook kan det fange folks interesse og hjælpe dig med at holde styr på forventet deltagerantal.
- Du kan også inddrage de sociale medier til promovering af dit arrangement på mere kreative måder – f.eks. gennem video på Youtube, billeder på Instagram, live-updates på X (tidligere Twitter) eller andet.
Husk også, at der skal indhentes samtykke, når du bruger billeder på Facebook, hvis afbildede person/personer er genkendelige.